Forum Informatyka UJ forum Strona Główna Informatyka UJ forum
Rocznik 2005 - czyli najlepsze forum w sieci
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

materiały do egzaminu
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Informatyka UJ forum Strona Główna -> Archiwum / 2 rok / 4 semestr - Organizacja i architektura komputerów
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krisowski
pijak



Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 218
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z nikąd

PostWysłany: Pon 0:10, 18 Cze 2007    Temat postu:

A jak robi się przerzutniki JK? Kto zna sekret tych schematów z przerzutnikami :) , czyli jak to się rysuje?

@Rogal: skąd wiemy, że dla x=0 ma być zwiększający a dla x=1 zmniejszający?


Ostatnio zmieniony przez Krisowski dnia Pon 0:13, 18 Cze 2007, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
exeman
Mistrz grilla



Dołączył: 03 Lut 2006
Posty: 1603
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: znienacka

PostWysłany: Pon 0:13, 18 Cze 2007    Temat postu:

Krzysiek, przerzutniki to podstawa, na nich oparte sa liczniki modulo, rejestry i wszystko!

Tu trochę o przerzutnikach.
[link widoczny dla zalogowanych]
Przeczytaj o RS, Latch, JK, ale to jest inaczej niz na wykladzie, wiec nie zaglebiaj sie w szczegoly.

Nie potrzeba chyba znać schematów na przerzutniki. Wystarczy wiedzieć jak działają i jak ich używać.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krisowski
pijak



Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 218
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z nikąd

PostWysłany: Pon 0:14, 18 Cze 2007    Temat postu:

No właśnie ja chciałbym się dowiedzieć jak ich używać, bo bez tego to np tych schematów nie narysuję :/
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
exeman
Mistrz grilla



Dołączył: 03 Lut 2006
Posty: 1603
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: znienacka

PostWysłany: Pon 0:17, 18 Cze 2007    Temat postu:

Jakich schematów.
Na wikipedii masz napisane jak działają przerzutniki. Ja uczę się z książki Skomorowskiego i tam jest to po ludzku objaśnione. Ale nie mam jak Ci tego teraz zeskanować, bo dużo tego :/

Ja na przerzutniki poświęciłem pół dnia.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krisowski
pijak



Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 218
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z nikąd

PostWysłany: Pon 0:21, 18 Cze 2007    Temat postu:

W zadaniu jest napisane, że należy narysować schematy logiczne, takie jak na wykładzie. Niestety ja nie rozumiem jak to się rysuje.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
exeman
Mistrz grilla



Dołączył: 03 Lut 2006
Posty: 1603
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: znienacka

PostWysłany: Pon 0:24, 18 Cze 2007    Temat postu:

Ja też przypominam o moim pytaniu i stawiam piwo za sensowną odpowiedź :P
http://www.matinfuj.fora.pl/post31291.html#31291
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jagm
zielony żul



Dołączył: 01 Lut 2006
Posty: 1421
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 0:33, 18 Cze 2007    Temat postu:

LDA ADRS: AC <- M[ADRS]
ADD ADRS: AC <- AC + M[ADRS]

stad wniosek, ze przepisujemy sobie z wykladu LDA ADRS zamieniajac wszedzie D5 na D4, a na koncu, gdzie mamy podstawienie AC <- DR dajemy zamiast niego AC <- AC + DR
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
exeman
Mistrz grilla



Dołączył: 03 Lut 2006
Posty: 1603
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: znienacka

PostWysłany: Pon 0:47, 18 Cze 2007    Temat postu:

Wg. mnie to nie ma sensu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hansu
Nieomylny Admin



Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 1990
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: przychodzimy? Czym jestesmy? Dokad zmierzamy?

PostWysłany: Pon 2:20, 18 Cze 2007    Temat postu:

Wg Skomora ma. I powiem Ci w sekrecie ze nawet daje za to komplet punktow...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
nathaniel
pijak



Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Pon 2:29, 18 Cze 2007    Temat postu:

Oj exe...
Primo: AC <- AC+DR to nie jest ADI OPRD. To pierwsze jest mikrooperacją na ślepo dodającą wartości dwóch rejestrów, a to drugie to jest pełny rozkaz zawierający kod rozkazu (D4) oraz operand, czyli drugą wartość którą trzeba odczytać z pamięci.
Secundo: DR <- M[AR] to również jest mikrooperacja a nie operacja ADD ADRS (i chyba chodziło ci o LDA ADRS).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Skrobocik
[SKROBORANGA]



Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 2958
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Skarżysko , Kraków

PostWysłany: Pon 2:40, 18 Cze 2007    Temat postu:

exeman napisał:
Cytat:

T_0: DR <- M[PC]
T_1: IR <- DR, PC <- PC+1
D_4*T_2: DR <- M[PC]
D_4*T_3: AR <- DR, PC <- PC+1
D_4*T_4: DR <- M[AR]
D_4*T_5: AC <- AC+DR, TC <- 0


Nie zgadza się. Przecież w tych instrukcjach użyto zarówno ADI OPRD (AC <- AC+DR) jak i ADD ADRS (DR <- M[AR])

Pozatym nie zgadza się z treścią zadania co jagm zapodał, ponieważ w cytowanym jest zczytywanie ADD ADRS z pamięci, a nie ADI OPRD jak wymaga tego treść zadania.

O co chodzi!

Spokojnie, nie panikujcie - tutaj wszsytko jest dobrze.
Postaram się Wam to wytłumaczyć tutaj ;)

exeman napisał:
Wytłumaczcie mi skąd się bierze w rozwiązaniu czwartego zadania D_4? (...)

Ta kwestia podana jest w treści zadania, chodzi tutaj o numer rozkazu, bo treść (w tym przypadku) brzmi:
Kod:
W tym przykładowym komputerze kod rozkazu ADI OPRD wynosi 0000 0100, czyli D4=1

Tu chodzi o zwykły multiplekser 3x8,który bierze na wejściu trzy bity, a wypluwa z wartością jeden D z indeksem wartości tych trzech bitów ;)
Bardzo fajny i ułatwiający zrozumienie rysunek jest na końcu wykładu nr 6 :D

I teraz tak, w tym komputerze pierwsze dwa "czasy", czyli T_0 i T_1 muszą zostać przeznaczone na wczytanie polecenia (pierwsze DR <- M[PC]) i daniu tego do rejestru instrukcji (IR) oraz przesunięciu licznika programu, czyli miejsca w jakim się znajduje (trzeba to robić za każdym razem, gdy sczytujemy coś z M[PC]). Natomiast to rozbicie na T_0 i T_1 jest dlatego, że jest taka zasada, że do danego cyklu czasowego dodajemy instrukcje, aż nie powtarzają się żadne rejestry używane w poleceniach (dlatego właśnie trzeba "IR <- DR" dać już do T_1, bo w poprzedniej instrukcji też jest już użyty DR ;) ). Z tymi czasami, to najlepiej zrobić tak, że najpierw wypisać sobie wszystkie instrukcje, jakie będą nam potrzebne, a dopiero potem dzielić je na cykle czasowe. Podobnie instrukcja "TC = 0" musi być na końcu całej operacji, bo ona sprawia, że przechodzimy do T_0 i możemy następne instrukcje wczytywać.....

exeman napisał:

Nie zgadza się. Przecież w tych instrukcjach użyto zarówno ADI OPRD (AC <- AC+DR) jak i ADD ADRS (DR <- M[AR]) (...)

Mylisz pojęcia ziom. Te dwie operacje, to nie są te polecenia, tylko podstawowe mikrooperacje, które są wbudowane w daną maszynę i w treści zadania będziesz miał taką tabelkę z dostępnymi, czyli pre-definiowanymi instrukcjami, dzięki którym będziesz mógł wyczarować sobie dane operacje. Tu o to chodzi, że z małych instrukcji tworzysz te bardziej skomplikowane i dlatego jest tego tyle kroków ;)

Mam nadzieję, że choć troszkę wytłumaczyłem i rozjaśniłem sprawę ;)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krisowski
pijak



Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 218
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z nikąd

PostWysłany: Pon 8:24, 18 Cze 2007    Temat postu:

Czegoś tu nie rozumiem chyba. Co znaczy w poleceniu czwartego zadnia "nazleży zastąpić rozkaz ADI OPRD rozkazem ADD ADRS"? Na kolokwium, gdzie było podobne zadania, załozyłem, że tu chodzi o napisanie takiego rozkazu, który będzie ronił to co ten zastępowany ale z użyciem tego zastępującego. Natomiast jak tak patrzę na to rozwiązanie to widzę, że one są tylko miejscami zamienione, tz nowy rozkaz wcale nie robi tego co stary. Na kolosie uznaliśmy, że to źle :P . Pytanie brzmi: czego ja nie rozumiem?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
exeman
Mistrz grilla



Dołączył: 03 Lut 2006
Posty: 1603
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: znienacka

PostWysłany: Pon 9:58, 18 Cze 2007    Temat postu:

Dzieki nathaliel i skrobocik :)

Ja mam bardzo ważne pytanie. Idziecie w garniturach??
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Madras
Omylny Admin



Dołączył: 09 Lis 2005
Posty: 2021
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Z Pokoju :]

PostWysłany: Pon 10:17, 18 Cze 2007    Temat postu:

Aye.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Informatyka UJ forum Strona Główna -> Archiwum / 2 rok / 4 semestr - Organizacja i architektura komputerów Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3
Strona 3 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin